Zagadka 6: Jak założyć sklep internetowy? Wybór domeny i platformy.

Od jakiegoś czasu czujesz, że czegoś Ci brakuje. W głowie kotłują się różne myśli i wizje. Z czasem krystalizuje się pomysł, który nie daje Ci spokoju. Wreszcie podejmujesz decyzję – założę swój sklep internetowy. Masz pomysł i wiesz co chcesz osiągnąć. Pozostaje pytanie JAK to zrobić? Jak założyć sklep internetowy? Postaram się przeprowadzić Cię przez ten proces krok po kroku. Dziś krok 1 i 2 – wybór domeny i platformy.

jak zalożyc sklep internetowy wybór domeny i platformy

Krok 1 – Domena dla sklepu internetowego

Dlaczego wybór domeny jest tak ważny i jest dla mnie krokiem numer 1? Dlatego, że ilość domen jest ograniczona,a chętnych bardzo wielu. Jeśli nie chcesz być zmuszony/a do odkupienia cudzej domeny musisz jak najszybciej sprawdzić, czy Twoja wymarzona domena jest dostępna. Jeśli masz szczęście, to jeszcze nikt jej nie zarejestrował. Jeśli nie –  pozostaje Ci jej odkupienie (jest to drogie i w dodatku nie zawsze możliwe) lub wybranie innej (dostępnej) domeny.
Uwaga: Koszty utrzymania domeny bardzo się różnią w zależności od tego, w jakiej firmie ją zarejestrujemy. Jeśli planujesz używać domeny dłużej niż rok, nie „rzucaj” się na promocje w stylu „domena za 0 zł”. Najczęściej po roku okaże się, że każdy następny okres rozliczeniowy będzie Cię kosztował dużo więcej, niż gdybyś nie korzystał z tego typu promocji w innej firmie. Zrób sobie symulację kosztów w dłuższym okresie czasu dla kilku firm, które oferują rejestrację domen.  W ten sposób uda Ci się zoptymalizować koszty w długim okresie czasu i podjąć najlepszą decyzję o zakupie domeny.

Krok 2 – Wybór platformy dla sklepu internetowego

W zależności od budżetu jaki posiadasz i wymagań jakie masz jeśli chodzi o sklepy internetowe, będziesz dokonywał/a wyboru platformy, w oparciu o którą powstanie Twój sklep internetowy. Jest to decyzja, która będzie miała dalekosiężne konsekwencje dla Twojego e-biznesu.
Na rynku znajdziesz wiele takich platform, od tych darmowych ze standardowym zakresem funkcjonalnym (open source) po platformy w pełni dedykowane. Nawet jeśli wybierzesz platformę open source, to w długim okresie czasu i tak będziesz potrzebował funduszy na jej utrzymanie. Nie zdarzyło mi się jeszcze, żeby wprowadzanie modyfikacji do sklepu internetowego nie było konieczne. To wiąże się z kosztami nawet jeśli korzystasz z darmowego oprogramowania.
Przeznacz sporo czasu na rozeznanie rynku oprogramowania dla sklepów internetowych, porównaj funkcjonalność sklepów dostępnych w ramach swojego budżetu. Sprawdź również ceny niestandardowych usług (np. cesja, zwrot nadpłaty salda, korekta faktury) dostawcy wybranego oprogramowania oraz usług wspierających (wsparcie techniczne, szkolenia, przeniesienie sklepu na inny hosting itp). Często z pozoru tanie rozwiązania okazują się całkiem drogie, kiedy pod uwagę weźmiemy te własnie elementy cennika. Nie skupiaj się zatem jedynie na cenie platformy i jej funkcjonalności.

I co dalej?

Zapraszam do śledzenia mojego bloga – niedługo pojawią się opisy kolejnych kroków, które przybliżą Cię do uruchomienia swojego sklepu internetowego. Mam nadzieję, że znalazłeś/aś tu ciekawe informacje, jeśli masz jakieś pytania – zadaj je!

 

Komentarze

    • Aleksandra Błaszczak says:

      Wybór platformy jest niezwykle kluczową decyzją w e-biznesie. Nie odważę się polecać rozwiązań bez poznania potrzeb klienta. Naprawdę wiele aspektów należy przemyśleć zanim będzie można stwierdzić, jaka platforma będzie odpowiednia dla klienta. Dodatkowo mamy do wyboru naprawdę wiele rozwiązań, zarówno płatnych jak i darmowych. Zdaję sobie sprawę, że omówienie wyboru platformy można spokojnie rozpisać na osobny artykuł i w przyszłości postaram się zająć tym tematem bardziej szczegółowo. Myślę też, że dobrze się ocenia platformy na konkretnych przykładach sklepów, więc jak uda mi się opisać kilka audytów, to będzie można przeczytać więcej na temat konkretnych systemów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>