Zagadka 10: Jak założyć sklep internetowy? Wybór hostingu.

Jeśli planujesz założenie sklepu internetowego, to niezwykle ważna będzie dla Ciebie kwestia wyboru hostingu. Przygotowałam analizę najważniejszych kwestii związanych z hostingiem i przedstawiłam wybrane firmy oferujące hosting w Polsce.

Jak wybrałam firmy do mojej analizy? Wpisałam w wyszukiwarce hasło „hosting dla sklepu internetowego” i przeczytałam wszystko, co znalazłam na ten temat w ramach pierwszej strony wyników wyszukiwania. Myślę, że wiele osób własnie tak szuka potrzebnych informacji i jeśli tak jest – to moja pomoc będzie dla Ciebie użyteczna. Jeśli jesteś osobą badającą każdy temat przebijając się przez 3 lub 4 podstrony wyników wyszukiwania (około 40 stron), to ten artykuł może być dla Ciebie zbyt okrojony i znajdziesz jeszcze sporo innych ofert hostingów i wiele innych opinii na ich temat.

Informacje podzieliłam na 2 części. W pierwszej opisuję moje subiektywne odczucia na temat wybranych firm (z głównym naciskiem na obsługę klienta, bo to wydaje mi się bardzo istotne przy wyborze hostingu). Poza moimi osobistymi opiniami, znajdziesz w niej również wypowiedzi osób, pracujących w opisywanych firmach oferujących hosting. Druga część to tabela porównawcza, która szczegółowo prezentuje omawiane oferty i przedstawia fakty, a nie moje subiektywne opinie.

Jak założyć sklep internetowy - wybór hostingu

Analiza ofert firm hostingowych jest kolejną częścią całej serii arytkułów o tym, jak założyć sklep internetowy. W pierwszym opisałam wybór domeny (krok 1) oraz platformy (krok 2) dla swojego sklepu internetowego. Dlaczego wybór hostingu to dopiero 3 krok przy założeniu sklepu internetowego? Dlatego, że każda platforma (darmowa bądź nie) ma swoje własne wymagania dla hostingu. Musisz zatem podjąć decyzję o oprogramowaniu dla e-sklepu zanim wybierzesz hosting. W przeciwnym razie narazisz się na niepotrzebne problemy z działaniem sklepu, oraz poniesiesz dodatkowe koszty (zmiany pakietu czy przeniesienia sklepu na inny hosting). Nie mówię już nawet o czasie jaki zostanie zmarnowany na te niepotrzebne operacje.

Zanim zaczniesz zagłębiać się w ten artykuł, zapoznaj się z pojęciami, które warto znać przy wyborze hostingu. Warto zaznajomić się z definicjami haseł, które często znajdują się na ofertach firm hostingowych, aby wiedzieć, co tak naprawdę daje nam konkretny element oferty! Jeśli czujesz się mocny/mocna w tym temacie, to pomiń ten krok.

Hosting – Webd.pl

Firma działa od 2001 roku i chwali się 70 000 zadowolonych klientów. Na Facebooku mają ponad 2000 fanów (na dzień dzisiejszy). O jej istnieniu dowiedziałam się z reklam (AdWords).

OFERTA HOSTINGOWA

Najczęściej wybieranym pakietem jest pakiet Hosting Large w cenie 129,90 zł brutto/rok. Wspomniany pakiet cechuje 99,9% niezawodności działania serwera (jest to oczywiście zapewnienie firmy, nie wiem jak oceniają go klienci). Kopia zapasowa jest tworzona codziennie, tygodniowo i miesięcznie.

USŁUGI DODATKOWE

„W cenie hostingu dajemy Państwu możliwość autoinstalacji CMS OsCommerce, a także wielu innych szablonów pod strony www.
Jeśli interesuje Państwa jakikolwiek inny silnik CMS, który miałby zaskutkować istnieniem sklepu internetowego – jak na przykład PrestaShop, jest możliwość ich zainstalowania prosto ze stron producenta – te CMSy są w pełni kompatybilne z naszym hostingiem. Dodatkowo oferujemy certyfikaty SSL, dzięki którym bezpieczeństwo danych i płatności w sklepie zostanie zwiększone.”

Webd.pl

WSPARCIE

W ramach supportu Webd.pl oferuje całodobową pomoc techniczną. Pomoc ta mnie zaniepokoiła, gdyż przy informacji o całodobowej pomocy technicznej nie znalazłam numeru telefonu (baner na dole strony). Czyżby support 24/7 był realizowany jedynie mailowo? Nie widzę też żadnego czatu. Przy numerze telefonu do działu technicznego jest z kolei adnotacja, że w tygodniu można dzwonić do godziny 19.00, a w sobotę do 15.00. To jak to jest z tą całodobową pomocą?
„Całodobowa pomoc techniczna polega na monitoringu działania serwerów – jeśli więc powstaje sytuacja utrudnieniowa – technicy dyżurujący ja zażegnają. Natomiast indywidualne zapytania Klientów rozpatrywane są w godzinach podanych w zakładce Kontakt. Można się z nami kontaktować zarówno mailem jak i telefonicznie.”

Webd.pl
Dodatkowo w ramach supportu firma oferuje: filmy instruktażowe, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przed podjęciem decyzji o zakupie i po niej, oraz formularz kontaktowy.

Hosting – OVH

Firma jest często polecana przez użytkowników na forach internetowych, co zdecydowanie jest w moich oczach plusem. O ile nie są to wszystko wpisy reklamowe osób pracujących w OVH :)

OFERTA HOSTINGOWA

Hosting posiada opcję instalacji oprogramowania PrestaShop oraz innych gotowych i darmowych sklepów internetowych: Magento, OsCommerce, Theila, Zen Cart. Z opisów na stronie jednoznacznie wynika jednak, że hosting najbardziej jest optymalizowany pod PrestaShop. Na stronie znajdziemy ciekawy przewodnik po ofercie, który pomaga podjąć decyzję, jaki hosting OVH wybrać. Dla nowo zakładanych sklepów internetowych OVH proponuje pakiet PRO w cenie 24,59zł brutto/miesiąc (co daje rocznie koszt 295,08 zł brutto). Codziennie wykonywane są 3 kopie bezpieczeństwa (Snaphots), oraz 3 kopie tygodniowe, które zabezpieczają właściciela sklepu internetowego przed błędami w konfiguracji platformy sprzedażowej. W razie problemów ze sklepem wystarczy jedno kliknięcie w panelu administracyjnym dla przywrócenia np. kopii systemu z dnia poprzedniego.

AKTUALIZACJA

Tworząc ofertę hostingu, kierowaliśmy się zasadą łatwego zarządzania usługą. Dlatego zbudowaliśmy pakiety zawierające gotowe do wykorzystania moduły. Zarówno jeżeli chodzi o instalację aplikacji CMS, ale również służące do automatyzacji codziennej obsługi. Dzięki temu usługa może być administrowana zarówno przez osoby zakładające swój pierwszy sklep w internecie, jak i bardziej doświadczonych użytkowników.
OVH

USŁUGI DODATKOWE

Pakiet zawiera opcję GEOCACHE dla 3 punktów zlokalizowanych w Europie. Dodatkowo otrzymasz ochronę przed atakami DDoS oraz optymalizację, która pozwala na zwiększenie szybkości działania sklepu internetowego. Możesz również korzystać z protokołu SSH. Hosting pozwala również na darmową aktywację adresów IPv6, bez konieczności zmian parametrów hostingu.

WSPARCIE

Wsparcie jest oferowane w 2 opcjach – Standard i Vip. Zakładając, że zaczynasz przygodę z e-commerce i dopiero uruchomisz swój sklep internetowy, nie będę omawiać opcji VIP, która generuje spore koszty miesięczne. Opcja standard pozwala na kontakt mailowy i telefoniczny w przypadku problemów technicznych w godzinach pracy biura obsługi klienta. Przy wystąpieniu usterki możesz kontaktować się całodobowo. Ze strony, na której jest opisany support nie dowiesz się jednak, co jest usterką, a co problemem technicznym wg OVH. Znajdziesz to zapewne w umowie, jeśli taką podpiszesz.

Niestety – z mojego doświadczenia wynika, że możesz mieć problem z supportem. System zgłaszania problemów jest uciążliwy (musisz zaznaczać czego dotyczy zgłoszenie, a gdy już dotrzesz do opcji wpisania treści zgłoszenia, mimo poprzednich wyborów, znów musisz się określać, czego ono dotyczy…). Moje próby zdobycia odpowiedzi na pytania do tego artykułu zostały zignorowane (AKTUALIZACJA – ostatecznie odpisali po ponad 3 tygodniach). Dziwi mnie to tym bardziej, że jestem ich klientem jeśli chodzi o zakup samej domeny. Może ktoś z Was miał do czynienia z supportem na OVH i może się wypowiedzieć jak to wygląda, kiedy ma się u nich hosting?

AKTUALIZACJA

OVH jako jedna z pierwszych firm na polskim rynku wprowadziła hostingi o nieograniczonym limicie transferu. Dodatkowo ze wględów bezpieczeństwa, infrastruktura techniczna do obsługi hostingu WWW, poczty email oraz baz SQL są rozdzielone. Każdy pakiet hostingowy posiada darmową adresację IP z możliwością ich deklaracji w 11 krajach europejskich, co ułatwia prowadzenie sklepów internetowych skierowanych do klientów na tych rynkach. Dla przyspieszenia połączenia z nimi wprowadziliśmy również usługę CDN: dostępu do danych na hostingu za pośrednictwem naszych punktów wymiany ruchu na terenie Europy, Ameryki Północnej i w Azji. Pozwala ona na skrócenie czasu dostępu do usługi o 30%, w porównaniu z usługami uruchomionymi w lokalnej serwerowni.
OVH

Hosting – LinuxPL.com

O firmie dowiedziałam się z blogów, na których LinuxPL otrzymywał wiele dobrych komentarzy. Jest to dobry powód do sprawdzenia, co oferuje. Mają ponad 1000 fanów na FB i bardzo dobre opinie na stronie.

OFERTA HOSTINGOWA

Hosting jest polecany przez praktyków – developerów PrestaShop. Pakiet W5GB polecany dla sklepów internetowych jest w cenie 233.70 zł brutto/12 m-cy. Zgodnie z deklaracjami firmy, cena ta jest stała i nie zmienia się w momencie przedłużenia umowy na kolejne lata. Firma chwali się bezawaryjnością na poziomie 99,9%.

„Posiadamy dedykowane rozwiązania zarówno dla osób, które dopiero zaczynają zabawę z e-commerce jak i dla zaawansowanych użytkowników, posiadających już dość rozwinięte sklepy. Możliwości jest wiele: od zwykłych kont hostingowych W1GB-W10GB (możliwość płynnego przechodzenia pomiędzy nimi także w czasie trwania umowy), które różnią się od siebie przydziałem zasobów po konta biznesowe typu WPRO (zaawansowany serwer http oraz bazy danych). Panel administracyjny posiada rozbudowany instalator przez co można sobie wybrać jaka aplikacja sklepowa nas interesuje i zainstalować przez dosłownie kilka kliknięć. Jesteśmy także polecani przez oficjalne fora Prestashop – jednego z najbardziej popularnych darmowych systemów sklepowych.”

Dawid Deręgowski, Administrator Systemów IT,
Serveradmin.pl S.C., www.LinuxPL.com

USŁUGI DODATKOWE

W ramach pakietu otrzymasz certyfikat SSL, serwer memcached 64 mb, pakiet sms premium, który wysyła powiadomienia o nowej poczcie, bezpłatne wsparcie techniczne.

WSPARCIE

To co mnie osobiście pozytywnie zaskoczyło, to niezwykle rozbudowana strona kontaktu, na której masz dostęp do maila oraz numery GG kilkunastu administratorów. Ponadto, na całej stronie jest prezentowana spora ilość informacji kontaktowych, telefony do infolinii i jest nawet czat na żywo. Na swoim blogu LinuxPL zamieścił również informacje, o tym jaki sposób kontaktu wybrać w jakiej sprawie. Mają również platformę wsparcia. Pracowałam z wieloma firmami oferującymi hosting, i wiem, że dobra oferta to jedno, ale możliwość kontaktu z firmą, w której wykupiłeś hosting to już zupełnie inna kwestia. Jakikolwiek kontakt okazuje się często sporym wyzwaniem i trzeba mieć naprawdę dużo cierpliwości, żeby czegokolwiek się dowiedzieć lub coś załatwić. Duży plus dla LinuxPL również za to, że kontakt nie ma podziału na klientów VIP i Standard, jak to było np. w OVH.  Osobiście nie współpracowałam z LinuxPL, ale wszystko mi mówi, że obsługa klienta jest tam na wysokim poziomie :) Może ktoś mi powie, czy się mylę?

„Nasi klienci cenią sobie przede wszystkim support działający praktycznie 24h/dobę, przez 365. dni w roku poprzez różne kanały komunikacji oraz bardzo dużą elastyczność i pomoc przy konfigurowaniu usług. Do tego dochodzą oczywiście niskie ceny i ponad 13. lat doświadczenia na rynku.”

Dawid Deręgowski, Administrator Systemów IT,
Serveradmin.pl S.C., www.LinuxPL.com

Hosting – Biznes host

O firmie dowiedziałam się od developerów. Polecają ten hosting, uzasadniając, że oferuje świetny stosunek ceny do jakości. Prawie 6 tysięcy fanów na facebooku i bardzo dobre opinie na stronie – to wszystko wskazuje, że warto zainteresować się ich ofertą.

OFERTA HOSTINGOWA

Oferta na stronie jest trochę nieczytelna – sporo tabelek. Mi osobiście nie pomogło by to w podjęciu decyzji o zakupie. Na szczęście, w razie problemów uratuje nas konsultant on-line, który zachęca do skorzystania z pomocy. Pakiet Standard jest dostępny w cenie 139 zł brutto/rok.

„Nasza firma posiada własne DataCenter, przez co jest w stanie dostarczyć dowolną moc obliczeniową połączoną z wydajnym działaniem usługi, przez co rozwój sklepu nie oznacza konieczności zmiany usługodawcy a nawet żadnych działań technicznych od strony klienta. Posiadamy kilka tysięcy sklepów internetowych pod swoją opieką, dzięki czemu mamy bardzo duże doświadczenie w tej dziedzinie i możemy szybciej i sprawniej rozwiązywać problemy oraz dostosowywać usługi do indywidualnych potrzeb sklepów. Wyróżnia Nas przede wszystkim indywidualne podejście do każdego klienta, chęć poznawania nowych trendów i sposobów na wydajniejszą prace usług klientów.”

Marek Drzewiecki, Biznes-Host.pl sp. z o.o.

USŁUGI DODATKOWE

Zgłaszanie zbiorów danych do GIODO, często jest dla właścicieli sklepów internetowych wyzwaniem, zwłaszcza jeśli nie są osobami z wiedzą techniczną. Jeśli musisz zgłosić dane, a posiadasz hosting w firmie zewnętrznej, to jej wsparcie będzie tutaj dużą pomocą. Biznes Host oferuje możliwość podpisania umowy powierzenia danych osobowych w cenie 100 zł brutto i dostarcza klientom technicznych informacji potrzebnych do zgłoszenia. Nie wszystkie hostingi oferują takie usługi, więc osobiście uznaję to za duży plus. Niestety certyfikaty SSL są dodatkowo płatne (od 200 zł brutto/rok).

„Posiadamy całą gamę usług dedykowanych zarówno do właścicieli sklepów jak i pozostałych witryn – są to m.in. certyfikaty SSL, dodatkowe adresy IP jak i indywidualne konfiguracje serwerów w dostosowaniu do potrzeb klientów.”

Marek Drzewiecki, Biznes-Host.pl sp. z o.o.

WSPARCIE

Strona kontaktowa jest bogata w telefony i maile kontaktowe. Podany jest również telefon alarmowy w przypadku krytycznych problemów. Do wykorzystania jest też formularz kontaktowy oraz pomoc konsultantów on-line. Wsparcie wydaje się zatem na poziomie, co potwierdzają opinie klientów.

„Świadcząc usługi hostingu stron internetowych nasza firma kładzie wysoki nacisk zarówno na działanie samych stron, pomoc w przypadku problemów jak i wysoką jakość obsługi przez co każdy klient może być pewny najwyższej jakości zarówno pomocy jak i działania sklepu.”

Marek Drzewiecki, Biznes-Host.pl sp. z o.o.

Hosting – Zenbox

O firmie dowiedziałam się z komentarzy osób czytających blogi branżowe. Hosting powstał podobno w oparciu o wymagania twórców stron internetowych. Misją firmy jest zapewnienie stanu „ZEN” użytkownikom hostingu :) Podoba mi się ich aktywność na portalach społecznościowych (facebook ponad 2 800 fanów).Ich blog zawiera ciekawe i przydatne informacje. Zdecydowanie jest to firma z charakterem, wyróżnia się „tym czymś” co trudno bliżej zdefiniować, ale warto to mieć :).

„Stawiamy na rozwój i na najlepsze technologie, rynek e-commerce się zmienia i tak samo firmy hostingowe powinny wprowadzać i poszukiwać nowych rozwiązań.”

Tomasz Fiedoruk, CMO zenbox.pl

OFERTA HOSTINGOWA

Zenbox chwali się największą wydajnością na rynku (związaną z działaniem w chmurze) i oczywiście stabilnością na poziomie 99,99%. Jest to jedyny hosting, którego opłaty za pakiety oparte są o ilość unikalnych użytkowników w miesiącu. Jest to nietypowe podejści do tworzenia oferty na polskim rynku usług hostingowych. Płacisz za UNIKALNYCH użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę – tym sposobem przy najtańszym pakiecie (do 5000 unikalnych użytkowników miesięcznie) płacisz tylko 15 zł brutto/miesiąc. Wraz z rozwojem sklepu internetowego płacisz więcej, ale nie martwisz się o zasoby konta – te są nieograniczone od samego początku. Firma ma również ciekawą ofertę dla osób, które chcą zmienić hosting. Zenbox został również opisany w PCWORLD na tle innych, znanych i dużych graczy na rynku (o których wspomnę później).

„Wprowadziliśmy unikatowy system rozliczeń z klientami oparty na UU czyli Unikalnych Użytkownikach, który wspierany przez statystyki dostępne z panelu, a wkrótce i z urządzeń mobilnych. Daje on idealne możliwości obserwowania ruchu i konwersji, ale pozwala też na kontrolę opłat za hosting. Możnaby powiedzieć, że nasza oferta idealnie sprawdza się przy stronach e-commerce / sklepach. Z naszym systemem rozliczeń i możliwością planowania rozwoju oraz wzrostu kosztów, stanowimy stabilną podstawę dla rozwoju biznesu.”

Tomasz Fiedoruk, CMO zenbox.pl

USŁUGI DODATKOWE

„Oferujemy naszym Klientom hosting zgodny z wytycznymi GIODO, oraz umożliwiamy podpisanie (w pełni bezpłatnie do każdego planu hostingowego) umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Współpracujemy z wieloma autorami skryptów oraz dodatków do sklepów. Rozwijamy obecnie m.in. współpracę z WellCommerce, testujemy wspólnie najnowsze rozwiązania, optymalizujemy środowiska pod kątem e-commerce. Stawiamy również na bezpieczeństwo i proaktywną ochronę przed atakami. Dla sklepów oznacza to 4 backupy dziennie, i pewność bezpieczeństwa danych tysięcy klientów. Jest to bardzo istotne.”

Tomasz Fiedoruk, CMO zenbox.pl

WSPARCIE

Firma nie podaje swojego numeru telefonu. Chcąc oferować konkurencyjne ceny na rynku, zrezygnowano z drogiego call center. Jest to podejście z jakim się wcześniej nie spotkałam, ale uważam, że jeśli ma być podany numer telefonu, na który i tak nigdy nie da się dodzwonić, to może lepiej, że go nie ma. Z opinii klientów wynika, że nie jest to żaden problem, i poziom obsługi klienta za pomocą maila jest na wysokim poziomie. Mi odpisali bardzo szybko, więc zakładam, że takie podejście się sprawdza. Jeśli potrzebujesz porozmawiać z drugą osobą, to po wysłaniu maila z taką prośbą, Zenbox do Ciebie oddzwoni. Ponadto konstrukcja ofert tworzonych dla klientów daje mi podstawę do myślenia, że jest to firma działająca dla klienta i w jego najlepszym interesie. Wyróżnia się tu „ludzkie” podejście, co na rynku usług hostingowych jest ogromną wartością dodaną.

Hosting – NetDC

O firmie dowiedziałam się, z blogów, nie znalazłam jednak jednoznacznych ocen, czy warto być klientem Netdc czy nie. Dlatego postanowiłam to sprawdzić.

OFERTA HOSTINGOWA

Firma oferuje automatyczną sprzedaż usług hostingowych, co oznacza, że w 5 minut po zamówieniu możesz cieszyć się już swoim serwerem i działać! Cenowo oferty są przystępne – proponowany przez firmę Pakiet BIZNES możesz kupić w cenie 179,4 zł brutto/rok. Przy tym poziomie ceny oferta wyróżnia się sporą przestrzenią (75GB) i dużym transferem (900GB).

USŁUGI DODATKOWE

W ramach zakupu serwera na okres 12 miesięcy, w cenie hostingu otrzymasz certyfikat RapidSSL. Istnieje również możliwość podpisania umowy GIODO. Tego typu opcja jest całkowicie bezpłatna. Wraz z podpisaną umową GIODO, przesyłany jest także kompletny wykaz stosowanych zabezpieczeń, na którego podstawie zaznaczysz poszczególne opcje w formularzu zgłoszeniowym. Jest to niezwykle korzystny zestaw usług dodatkowych do pakietu, w bardzo przystępnej cenie.

WSPARCIE

Na głównej stronie wyróżnia się guzik kierujący użytkownika do całodobowej pomocy. Na stronie pomocy podany jest mail kontaktowy i ogólny numer telefonu. Znalazłam tam również informację, że każdy klient posiadający wykupione usługi hostingowe otrzymuje numer telefonu do swojego osobistego opiekuna. Pomoc wydaje się być na wysokim poziomie. Bardzo szybko odpowiadali na moje maile, więc osobiście oceniam ich bardzo dobrze. Niestety nie miałam hostingu na NetDC,  ale wydaje mi się to firma godna uwagi przy podejmowaniu decyzji o zakupie hostingu dla sklepu internetowego. Może ktoś ma doświadczenia na temat NetDC, którymi może się podzielić? Zapraszam do komentowania!

Jakich hostingów nie będę analizować?

Są firmy, o których wspominać tu nie będę. Są one dużymi graczami na rynku i ze swoją ofertą na pewno docierają do właścicieli sklepów internetowych. Chodzi tu o home.pl, nazwa.pl, 1&1 itp. Ich usługi są często wybierane, z racji prowadzonych przez nich działań reklamowych. Ja osobiście mam niemiłe doświadczenia z tymi firmami. Znam wiele osób, które miało problemy ze swoimi sklepami internetowymi (różne platformy) korzystając z ich usług. Nie powiedziałabym też, aby ich oferty były cenowo konkurencyjne, w dłuższym okresie niż rok.

Podsumowanie – tabela

Webd OVH Linuxpl Biznes Host Zenbox NetDC
Pakiet Hosting Large Pakiet PRO W5GB Standard 5k Biznes
Cena (brutto)/rok 129,9 zł 295,08 zł 233,7 zł 139 zł 150 zł 179,4 zł
Pojemność
konta
20 GB 250 GB 20 GB 25 GB bez ograniczeń 75 GB
Transfer /m-c bez ograniczeń bez ograniczeń 200 GB 100 GB bez ograniczeń 900 GB
Liczba baz danych 20 3x400MB, 1x2GB bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń
Liczba ftp 20 1000 bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń
Liczba kont email bez ograniczeń 100 bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń
Liczba domen 20 1000 bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń bez ograniczeń
Backup 1 dziennie 3 dziennie (snapshots) 1 dziennie 1 dziennie 4 razy dziennie 1 dziennie
Statystyki Analog, Awstats, Webalizer Urchin Awstats, Webalizer, PiWiK Awstats ZenStats (PiWiK) PiWiK
SSH brak OK OK brak OK brak
Liczba unikalnych użytk. /m-c - - - - do 5000 -
CRON OK OK OK OK OK OK
Domena .pl brak OK OK OK brak OK
GIODO brak brak OK (100 zł netto) OK (100 zł brutto) OK (w cenie) OK (w cenie)
Certyfikat SSL brak brak w cenie brak brak RapidSSL na 1 rok
Pomoc techniczna Bezpłatna Standard i płatna VIP Bezpłatna Bezpłatna Bezpłatna Bezpłatna

To jaki hosting wybrać?

Połączenie jasnych faktów zawartych w tabeli, mikrowywiadów  oraz moich subiektywnych ocen odnośnie hostingów powinno już zarysować w Twojej głowie odpowiedź na pytanie, który hosting w Twojej ocenie będzie najlepszy. Mi osobiście przypadła do gustu oferta hostingu na Zenbox z uwagi na zupełnie inne podejście do rozliczeń i możliwości rozwoju. Również NetDC wydaje się ciekawy – oferta jest atrakcyjna cenowo z ciekawymi usługami w cenie oraz wyróżniającą się przestrzenią konta i transferem w swojej półce cenowej. Jeśli miałabym na początek większy budżet wzięłabym pod uwagę również LinuxPL, który jest droższy, ale ma za sobą imponującą liczbę dobrych opinii jeśli chodzi o wsparcie.

Kluczowe pytania

Wsparcie

To na co należy zwrócić szczególną uwagę to wsparcie techniczne. Musi ono być na najwyższym poziomie. Jeśli cokolwiek będzie się działo z Twoim sklepem, musisz mieć pewność, że firma obsługująca hosting zareaguje szybko i skutecznie! Przy obecnych zmianach w prawie konsumenckim, Ty odpowiadasz za wszelkie problemy techniczne z platformą sprzedażową. Właśnie dlatego Twój partner (firma hostingowa) musi dawać Ci wsparcie, jakiego potrzebujesz i skutecznie pomagać w kryzysowych sytuacjach.

Perspektywy rozwoju

Inną kwestią jest rozwój. Dziś zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, ale w przyszłości musisz myśleć o tym, czy hosting, który kupiłeś zapewnia Ci możliwość rozwoju. Co będzie jeśli nagle wzrośnie ilość użytkowników robiących zakupy w Twoim sklepie internetowym? Zapytaj firmę, z którą planujesz podpisać umowę, czy pakiety są skalowalne?  Jak można powiększyć zasoby konta, jeśli zajdzie taka konieczność? Czy będzie to zautomatyzowane, czy będziesz musiał zmieniać pakiet? Z jakimi kosztami będzie się to wiązało?
Staraj się (jeśli to możliwe), nie wiązać długoterminowymi umowami. Rok w Internecie to cała epoka, a co dopiero dwa czy trzy lata…Z drugiej strony warto wybrać taki hosting, w którym po roku opłata parokrotnie nie wzrośnie.

Grosz do grosza i będzie… sklep internetowy!

I ostatnia kwestia – im więcej dostaniesz w cenie pakietu tym lepiej! Najważniejsze dla Ciebie będą usługi potrzebne w działalności e-biznesowej: certyfikat SSL (tym bardziej, że obecnie następuje zmiana w algorytmach Google, która będzie wyżej umiejscawiała strony z certyfikatem SSL w wynikach wyszukiwania!), umowy z GIODO, domena w cenie pakietu.

Mam nadzieję, że powyższe informacje pomogą Ci dokonać dobrego i świadomego wyboru. Będzie to kolejny krok do zrealizowania Twojego celu – założenia własnego sklepu internetowego! Jeśli masz jakieś pytania lub opinie – czekam na nie w komentarzach!

Jeśli masz jakiś problem, zagadkę związaną z e-biznesem, kliknij w baner poniżej i opisz mi swój problem! Na łamach bloga postaram się odpowiedzieć na najciekawsze pytania.

masz dla mnie zagadkę?

  1. Sam mam hosting w linuxpl.com. Moje zdanie na temat tej firmy jest takie, ze lepszej firmy w tej branzy nie spotkalem! Support taki jak w opisie, warunki techniczne serwerow sa doskonale. Sprawnosc w ostatnim roku u nich na moim koncie byla rowna 100%. Polecam.

    • Aleksandra Błaszczak says:

      Cieszę się, że potwierdzają się moje przypuszczenia z analizy. A to jest kolejna dobra opinia (a tych znalazłam o LinuxPL bardzo wiele).

  2. Grzegorz says:

    Testowałem webd i jest to porażka, zenbox jest świetny ale nie do sklepu. Sklep oparty o shoper na zenbox’ ie strasznie zamula a ponadto ograniczenia stosowane na serwerze zenbox nie pozwalają na np synchronizację sklepu z Allegro.

    • Aleksandra Błaszczak says:

      Dziękuję za wartościowe uwagi! Własnie tego teraz potrzeba – komentarzy osób, które już mają doświadczenia z analizowanymi firmami. Ciekawa uwaga o tych ograniczeniach, zwłaszcza, że na stronie Zenbox jest informacja, że nie ma ograniczeń na zasobach. Może wina jest też po stronie platformy? Czy testowałeś shopera na innym hostingu i wiesz, że na innym działa bez problemu? Może shoper wymaga o wiele bardziej zaawansowanych rozwiązań hostingowych, niż te opisywane przeze mnie?

    • Hej. Ogólnie trudno mi tu wyrokować gdy nie znam konkretnie historii przypadku, ale dużo zależy od samego sklepu, czyli i stosowanych wtyczek i szablonu. Różnice w setkach zapytań mają niebagatelne znaczenie. Moc planów w CPU rośnie też wraz z UU, duże sklepy na planie 5k to po prostu nie jest dobry pomysł. :)

  3. a.rosatii says:

    A ja odpowiem na pytanie autora dot. netdc.pl- w mojej opinii najlepsza firma pod sklep internetowy. Prawda jest taka ze na poczatku sklepy jako tako pracuja na roznych hostingach, a rola firm hostujacych jest ograniczona w tym czasie do minimum. Dobry hosting mozna poznac po tym, gdy zaczynaja sie problemy z wolna praca witryny oraz ew. problemy techniczne i tutaj mialem przygod bez liku w 5 firmach hostingowych zanim trafilem na netdc.

    W duzym skrocie, zeby nie robic kryptoreklamy: zoptymalizowali caly sklep, pomogli w wdrozeniu ssl i zabezpieczeniach. Duzy szacun i uklon dla nich za OGROMNA pomoc dla laika i niesamowite przyspieszenie pracy sklepu.

    P.S
    Awarii od 6mc (odkad jestem) nie odnotowalem

    • Aleksandra Błaszczak says:

      Jest to kolejna ważna wskazówka, za którą dziękuję. To dobra wiadomość, że za atrakcyjną ceną stoi również świetne wsparcie.

  4. Życzliwy says:

    Sugeruję douczyć się autorce nt. GIODO. Żadna umowa powierzenia nie jest potrzebna. To jest zwykłe zwalanie winy na bogu ducha winną firmę w przypadku, gdy okaże się, że sklep jest dziurawy. Pewnie umowa zawiera odpowiednie regulacje powiecie? OK, może i tak jest ale w jaki sposób udowodnicie w jaki sposób nastąpił wyciek danych? W większości przypadków nie jest to możliwe.
    Owszem, firma może wam przekazać dane o zabezpieczeniach ale w większości (większości, nie znaczy wszystkich) pytań na wniosku GIODO to Wy, jako administratorzy podajecie zabezpieczenia swoje, nie hostingu!
    Taką umowę możecie zawrzeć jeśli posiadacie swoje autonomiczne środowisko a ktoś z firmy hostingowej w pełni nim zarządza od hostingu aż po sam sklep!

    • Aleksandra Błaszczak says:

      Jest w tym sporo racji. Umowa powierzenia przetwarzania danych nie jest zawsze konieczna lecz szczególnych przypadkach. Jeśli jednak chodzi o samo zgloszenie zbioru danych to trzeba tu określić zabezpieczenia zarówno od strony platformy, jak i od strony hostingu. Dlatego wsparcie w tej kwestii jest przydatne dla właścicieli sklepów internetowych.

  5. Brodzik says:

    Przede wszystkim super ekstra wielkie dzięki autorce za po prostu MEGA artykuł!!!! Pomalutku wdrażany nasz pierwszy sklep internetowy… Lektura artykułu wiele zmieniła w podejściu do serwera oraz firm oferujących tego typu usługi. Wraz z informatykiem przeanalizowaliśmy dosłownie każdą z polecanych ofert celem (jak wiadomo) wyboru tej najlepszej.

    Z przykroscią musimy stwierdzić, że przynajmniej 90% z nich zawiera MASĘ haczyków za które później trzeba płacić krocie (Uwaga! Nawet 400% więcej za coś, co ma być darmowe)….

    Ale do rzeczy… Naszym upodobania przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa oraz szybkości po wielu, wielu mosiężnych (i czasem nawet dziwacznych testach, jak telefon o 03:00 nad ranem) padło Netdc.pl- z którego jesteśmy dosłownie wniebowzięci. Każdy kontakt z obsługą to fachowa i rzetelna odpowiedź z baaardzo szerokim komentarzem i uwagami dla laika. Firma niesamowicie porządna, faktury papierowe i ogólnie pomoc na każdym kroku (choć przenosilismy testową wersję sklepu z hosta darmowego)…. Po prostu rewelacja!

    P.s
    @autorko kochana- może warto by było odrzucić jakiś choćby subiektywny ranking firm?- na pewno wielu osobom takim jak ja by to pomogło w wyborze i samym zakupie. Jeszcze raz wielkie dzięki za wszelkie wskazówki w artykule i podejrzewam heroiczną pracę :-)

    • Aleksandra Błaszczak says:

      Cieszę się, że artykuł okazał się pomocny. Dziękuję za pozytywną opinię – faktycznie pracy było sporo, tym bardziej cieszy mnie to, że nie poszła na marne :) Staram się być pomocna, ale mimo wszystko ostateczną decyzję w ważnych kwestiach zostawiać Wam.

  6. Moniczka says:

    Sklep założyć najlepiej na dobrym hostingu. Od czterech lat mam stabilny hosting na cal.pl, nie wiem czy słyszał ktoś z was o nim, ale od pięciu lat są już na rynku i może raz miałam problem, który z resztą z pomocą techniczną cala został rozwiązany dosyć sprawnie.

  7. Ze stosowaniem osCommerce wiaze sie jeszcze jeden problem. W przypadku kontroli legalnosci oprogramowania nalezy okazac fakture potwierdzajaca zakup programu, ktorego uzyto dla zalozenia sklepu. Polskie prawo nie przewiduje takie mozliwosci jak darmowe oprogramowanie dla firm. W praktyce wiec aby zalozyc sklep internetowy na darmowym oprogramowaniu trzeba kupic taki program np. z czasopismem, do ktorego zostal on dolaczony.

Odpowiedz na „ŻyczliwyAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>