Serdecznie zapraszam do lektury gościnnego artykułu, napisanego przez Paulinę Kamińską z firmy Landingi.pl. Jest on pełny wskazówek i porad, które pomogą Ci stworzyć i prowadzić profil swojego sklepu internetowego na Facebooku.
Większość moich znajomych spoza branży, którym mówię o tym, że prowadzę profile na Facebooku i jest to cześć mojej pracy myśli, że polega to na tym, że wrzucam cokolwiek na tablicę i po sprawie. Czyli mówiąc krótko: łatwo, prosto i przyjemnie. Otóż jeśli ktoś na poważnie myśli o social media i chce za ich pomocą osiągnąć konkretne cele dla swojego biznesu, wie że prowadzenie fanpage’a to nie tylko “fun”, ale też krew, pot i łzy. No, może przesadziłam z ta krwią 😉
Po prostu trzeba się nieźle napocić, żeby osiągnąć sukces. Dlatego też chciałabym Wam nieco ułatwić początki związane z prowadzeniem fanpage’a i przygotowałam krótki poradnik, który mam nadzieję ułatwi Wam start w świecie social media.
Zaczynamy!
Czy Facebook jest dla mnie?
Zanim przystąpisz do tworzenia fanpage’a na Facebooku zbadaj, czy Twoi klienci rzeczywiście tam są. Pewnie znasz takie powiedzenie: “Nie ma Cię na Facebooku – nie istniejesz”. Myślę jednak, że w przypadku dzisiejszych realiów, kiedy mamy do dyspozycji wiele kanałów social media, warto to najpierw dobrze przemyśleć, niż niepotrzebnie marnować energię. Wydaje mi się, i nie jest to raczej odkrywcze, że jedną z podstaw tworzenia strategii w social media jest świadomość tego, do kogo mamy zamiar mówić. Np. jeśli zajmujesz się sprzedażą odzieży męskiej możesz natrafić na problem ze znalezieniem męskiej grupy fanów na Pintereście, bo jest to kanał silnie zdominowany przez kobiety. Oczywiście jeśli masz świetny pomysł, możesz zaryzykować 😉
Mimo wszystko, co podkreślają również specjaliści social media, Facebook jest kanałem najczęściej wykorzystywanym zarówno przez internautów w Polsce, jak i przez polskie marki. Dodatkowo jeśli chodzi o podział użytkowników pod względem płci, fani Facebooka rozkładają się najbardziej równomiernie w porównaniu z innymi kanałami, gdzie zazwyczaj przeważa pod względem liczebności jedna z tych grup (kobiety lub mężczyźni).
Źródło: www.sotrender.pl/fanpage-trends
Na poniższym obrazku można zobaczyć jak rozkłada się liczba użytkowników Pinteresta pod względem płci. Widzimy tutaj sporą dysproporcję:
Mówię o demografii dlatego, że moim zdaniem jednym z głównych powodów obecności marek na Facebooku jest właśnie możliwość lepszego poznania swoich klientów. Po pierwsze dlatego, że jeśli coś nie spodoba się fanom w Twoim sklepie od razu to powiedzą – możesz być tego pewien. Można to oczywiście nazwać hejtem, a można to interpretować w kontekście słów Billa Gatesa: “Najbardziej niezadowoleni klienci to Twoje najlepsze źródło informacji”. Zdecydowanie polecam tę drugą drogę. Kolejna rzecz to udostępniane przez Facebooka statystyki (Facebook Insights), które pokazują dokładnie skąd są Twoi fani, w jakim są przedziale wiekowym, kiedy korzystają z Internetu itp. To prawdziwe bogactwo danych.
Warto doczytać:
- Kto jest bardziej aktywny w social media? Kobiety czy mężczyźni? (org. Who is more active on social media? Men or women?)
- Social media w 2014 r. – nadal będą so trendy?
Jak stworzyć stronę sklepu?
Jeśli już zdecydujesz się na Facebooka pora założyć stronę. Jak to zrobić? Poniżej 3 proste kroki:
1. Utwórz stronę
Aby utworzyć stronę wystarczy kliknąć w prawy górny róg (jak na obrazku poniżej) lub skorzystać z tego linku: https://www.facebook.com/pages/create.php
2. Wybierz kategorię i nazwę
Następnie należy wybrać kategorię. Dla e-sklepów polecam wybór kategorii “Marka lub produkt”. Pamiętaj, że możesz zmienić kategorię i nazwę później w razie potrzeby.
3. Uzupełnij informacje
W kolejnym oknie pojawią się 4 kroki do uzupełnienia. Możesz je dodać od razu lub pominąć i wykonać później w każdym momencie.
Jak widać założenie strony jest bardzo proste 🙂
Mam już stronę, co dalej?
1. Uzupełnij profil
Po pierwsze uzupełnij najważniejsze informacje o Twoim sklepie internetowym. Zrobisz to klikając w zakładkę “Ustawienia”, a następnie przechodząc do sekcji “Informacje na stronie”. Kluczowe rzeczy, które musisz dodać to krótki i długi opis swojej działalności, adres strony www i informacja o produktach, które oferujesz.
Wszystkie te dane muszą się znaleźć na profilu, ponieważ będą wyświetlane od razu po przejściu użytkownika na Twój profil.
Przykład:
2. Przygotuj cover photo
Potraktuj cover photo jako kolejną powierzchnię, na której możesz dobrze zaprezentować swój biznes i powiedzieć coś więcej o sobie. Zdecydowanie nigdy nie zostawiaj swojego zdjęcia w tle w takiej postaci jak poniżej!
Jeśli nie masz pomysłu, co pokazać na cover photo, poniżej przedstawiam kilka naprawdę prostych do wykonania propozycji:
- pokaż swój produkt
- informuj o promocjach
- wpisz się w sezon
Warto doczytać:
3. Publikuj posty
Podstawą komunikacji na Facebooku są oczywiście posty. To one kreują w oczach odbiorców Twój wizerunek i mówią o tym, czym jest Twoja marka. Dlatego tak ważna jest dbałość o to, co publikujesz. Posty zasadniczo można podzielić na kilka grup:
- status tekstowy
- tekst + grafika
- tekst + link
- tekst + wideo
- wydarzenie
- oferta (do wykorzystania po przekroczeniu 50 fanów)
Na co zwracać uwagę tworząc posty na Facebooku?
1. Czas postowania
Jeśli budujesz swój fanpage od zera, na początku nie wiesz zbyt wiele na temat swoich fanów i tego, kiedy najczęściej korzystają z Internetu i Facebooka. Z biegiem czasu skorzystasz ze statystyk, które udostępnia Facebook i dostosować do nich godzinę postowania.
Jednak zanim otrzymasz takie dane upłynie trochę czasu (będzie to możliwe, gdy Twoją stronę polubi min. 30 osób). Do tego momentu możesz po pierwsze testować, po drugie korzystać ze statystyk i badań, np. tych udostępnianych przez Sotrender (ilustracja poniżej).
Źródło: Fanpage trends wrzesień 2014. Sotrender jest płatnym narzędziem, które służy do minitorowania fanpage’y. W każdym miesiącu udostępnia na swoim blogu darmowe raporty związane z aktywnością fanów na Facebooku, z których możesz czerpać wiedzę garściami.
2. Zdjęcia i grafiki
W przypadku Facebooka bardzo ważną rolę spełniają zdjęcia i grafiki. Zdjęcia muszą być naturalne i atrakcyjne, dlatego też staraj się unikać tych typowo stockowych, które przedstawiają uśmiechniętych od ucha do ucha ludzi w nienaturalnych pozycjach. Czasami lepiej wykorzystać w poście samodzielnie wykonaną, lifestylową fotografię od tej kupionej ze stocka. Myślę, że sens moich słów najlepiej oddaje poniższy obrazek:
Pamiętaj, że social media nie lubią sztuczności, kochają za to autentyczność. Poniżej kilka danych, które przekonają Cię, dlaczego warto postawić na wysokiej jakości zdjęcia:
- mózg przetwarza informacje wizualne 60,000 razy szybciej niż tekstowe (Źródło: The Power of Visual Communication),
- 40% osób reaguje lepiej na informacje wizualne niż tekstowe (Źródło: Zabisco),
- Na Facebooku posty ze zdjęciami zbierają więcej lajków, komentarzy i udostępnień w porównaniu do postów tekstowych, wideo i linków (Źródło: Dan Zarrella).
- Posty zawierające grafiki zdecydowanie bardziej angażują fanów, niż te tekstowe (Źródło: TrackMaven):
Warto doczytać:
- 19 powodów, dla których warto wykorzystać content wizualny w marketingu (org.19 Reasons You Should Include Visual Content in Your Marketing)
- Czy obraz może zastąpić 1000 słów? 3 kroki do stworzenia skutecznego contentu
WAŻNE:
Jeśli chodzi o grafiki do postów warto śledzić na bieżąco zmiany wprowadzane przez Facebooka. Według tych ostatnich (wrzesień 2014) posty zawierające tekst + grafikę + link mają mieć mniejszy zasięg niż te, które zawierają tekst + podgląd linku (tak jak na obrazku poniżej).
Nie oznacza to jednak, że nie trzeba zwracać uwagi na to, co znajduje się na podglądzie – warto, a nawet trzeba zadbać o to, żeby miniatura też była atrakcyjna 🙂
3. Typografia
Kolejną rzeczą, o której musisz pamiętać przy tworzeniu grafik na Facebooka jest typografia. Wiem, że graficy mogą się oburzyć, ale mówiąc po ludzku chodzi po prostu o czcionki 😉 Zapomnij o Comic Sans i Times New Roman. Dlaczego?
Zróbmy mały eksperyment. Na obrazku poniżej mamy dwie wersje tej samej grafiki. Na pierwszej z nich użyłam fontu Times New Roman, na drugim – Amatic Small Caps. Przyjrzyj się temu, jak czcionka zmienia zdjęcie i może dodać mu specyficznego klimatu.
Spójność
Prawdopodobnie zanim odpalisz swój profil na Facebooku masz już przygotowaną warstwę wizualną swojego sklepu. Dlatego też wszystkie autorskie grafiki, które na nim umieścisz powinny być oznaczone logo firmy. Jeśli Twoje posty będą udostępniane dalej, łatwiej będzie odbiorcom trafić na Twój fanpage.
4. Znajdź swój język
Na początku mojej przygody z social media wpajano mi, że długość postu ma ogromne znaczenie. W takim sensie, że nie może być zbyt długi, bo nikt nie będzie tego czytał. Dziś już wiem, że “to zależy”. Można to zauważyć w szczególność na profilach blogerów, którzy coraz częściej używają Facebooka do dłuższych wypowiedzi.
Jeff Bullas prześledził profile marek na Facebooku pod względem długości postów i zaangażowania i obliczył, że idealny post powinien mieć 40 znaków lub mniej. Oczywiście nie zalecam skracania na siłę postów, ponieważ jestem zdania, że jeśli mamy coś fajnego do powiedzenia i robimy to w sposób autentyczny, liczba znaków nie ma aż tak wielkiego znaczenia.
Jeśli wkładasz w swój biznes serce i samodzielnie chcesz prowadzić profil na Facebooku, nie bój się przenieść swojej pozytywnej energii również tam. Moim zdaniem prędzej czy później to musi zaskoczyć. Tym bardziej, że wiele ludzi ma dosyć sztywnej komunikacji, którą widzi na profilach marek. Jedno jest pewne, to jak będzie wyglądał profil, musi być spójne z Twoim biznesem, co już niekoniecznie łączy się z liczbą znaków w tekstach.
5. Unikalność
Budując swój biznes na pewno zastanawiasz się nad tym, co mogłoby Cię wyróżnić od konkurencji. Podglądanie tego, jak działają inne firmy z branży na Facebooku jest jak najbardziej ok, ale kopiowanie – zdecydowanie nie. Z doświadczenia wiem, że zbytnie skupienie się na tym, może doprowadzić do frustracji. Myślimy sobie wtedy: “Dlaczego nie potrafię tak jak oni?” i zamiast skoncentrować się na wizerunku własnej marki i budowaniu jej unikalności popada się w plagiaty. Lepiej zastosować metodę małych kroków, podczas której wypracujesz własny model komunikacji oraz nauczysz się naprawdę wiele na temat klientów.
Przykład:
Moim ulubionym przykładem jest profil Kurki Wolnej, gdzie punktem centralnym jest niespokrominona… kura. Domeną kurki jest to, że chodzi, gdzie chce oraz otwarcie wypowiada swoje zdanie na temat rzeczywistości.
Oczywiście nie każdy ma do dyspozycji taką osobowość, jaką jest kurka, ale przykład ten pokazuje, że można znaleźć unikalny pomysł na wszystko, nawet na jaja 😉
O autorze:Paulina Kamińska</br/>
W Landingi.pl zajmuje się content marketingiem i komunikacją marki w social media. Prowadzi bloga o marketingu i landing page: Blog Landingi. W wolnym czasie dużo czyta, wielbicielka ilustracji książkowej. Napisz do autora: paulina@landingi.com
W Landingi.pl zajmuje się content marketingiem i komunikacją marki w social media. Prowadzi bloga o marketingu i landing page: Blog Landingi. W wolnym czasie dużo czyta, wielbicielka ilustracji książkowej. Napisz do autora: paulina@landingi.com
Dla czytelników bloga Landingi przygotowały 50% kod rabatowy na miesiąc korzystania z aplikacji. Kod można wykorzystać do końca 2014 roku.
Kod: zagadkiebiznesu
Mnóstwo przydatnych rad, zwłaszcza dla początkujących.
Bardzo ciekawy poradnik dla początkujących facebook’owiczów, dużo cennych rad tutaj znajdziemy. Wielki ukłon w stronę autora, dzięki.