O gustach się nie dyskutuje
Zanim zlecisz wykonanie projektu graficznego…
Kluczowe pytania
- Jaka kolorystyka stron www najbardziej Ci się podoba – jasna czy ciemna? Zastanów się jakie witryny wpadły Ci w oko. Czy są one utrzymane w ciemnych czy jasnych tonacjach? Jest to dobry punkt wyjścia, aby ustalić ogólny “klimat” Twojego przyszłego sklepu internetowego.
- Jakie dokładnie sklepy i strony www Ci się podobają? Wypisz je. Pozwolą one na przybliżenie przyszłemu wykonawcy projektu Twojego gustu i poczucia estetyki.
- Jakie powinny być kolory wiodące w projekcie graficznym Twojego e-sklepu? Wypisz je.Pamiętaj, że zbyt duża liczba użytych kolorów może sprawić wrażenie bałaganu, a grafikę uczynić zbyt pstrokatą (jest to jednak zależne od branży, gdyż np. w sklepie z zabawkami dla dzieci wiele barw może się dobrze sprawdzić). Dobrze jest oprzeć layout na kilku głównych kolorach. Świetnie, jeśli pokrywają się one z ogólnymi barwami firmy, które znajdują się w logo i na materiałach reklamowych. Zwiększy to świadomość marki i będzie spójne z identyfikacją wizualną firmy.
Przeczytaj ciekawe artykuły o:
Znaczeniu kolorów w reklamie – Blog Landingi
Teorii barw i psychologii kolorów – z przełożeniem na świat biznesu
Znaczeniu kolorów – infografika
Kto Ci zrobi dobry projekt graficzny?
Jak znaleźć odpowiednich ludzi?
“Bądźmy poważni gdy idzie o pieniądze” – jak napisał Tomasz Karwatka
Za co płacisz zamawiając projekt graficzny?
Masz naprawdę mały budżet i nie stać Cię na specjalistów?
Na co zwrócić uwagę? – Porady specjalistów
#1 Czy to na pewno sklep internetowy?
#2 Cel główny – realizacja zamówień
#3 Spójność w ramach całego projektu
- strona główna,
- strona produktu,
- strony procesu zakupowego od koszyka po potwierdzenie założenia zamówienia,
- lista produktów (wszystkie dostępne w sklepie widoki – np.lista, miniatury),
- strona kontaktu,
- formularz rejestracyjny.
Jeśli firma, z którą rozmawiasz o projekcie planuje zaprezentować jedynie stronę główną – to znak ostrzegawczy. Nie powinieneś/powinnaś się na to zgodzić, gdyż jeden widok niewiele powie o całej szacie graficznej. Ponadto bardzo ważne jest, aby na wszystkich widokach zachowana została spójność elementów graficznych. Nie może być tak, że np. na stronie głównej inaczej wyglądają guziki “do koszyka” niż na liście produktów. Wprowadzi to niekonsekwencję, a co za tym idzie niepewność dla użytkowników. Od tego dzieli Cię już tylko krok od utraty potencjalnych zamówień.
#4 Spójność z identyfikacją wizualną firmy i specyfiką biznesu
#5 Responsywność (RWD)
#6 Nie wyważaj otwartych drzwi
#7 Hierarchia ważności
Wyszukiwarka – dobrze wyeksponowana ułatwia dotarcie do produktu.
Koszyk – pierwszy krok w procesie zakupowym, musi być wyraźny.
Menu kategorii – element bardzo istotny, szczególnie w dużych sklepach ze zróżnicowanym asortymentem.
Slideshow – miejsce na stronie głównej, gdzie możemy efektownie zareklamować nasz produkt, promocję.
#8 Kompozycja, przejrzystość, czytelność
#9 Nawigacja
#10 Miejsce na promocje
#11 Zdjęcia produktów
#12 Nacisk na “call to action”
#13 Dbałość o detale
Projekt to nie wszystko
Do grafiki powinny być dodane tzw. mockupy. Są to zarysy poszczególnych stron, które wchodzą w interakcję z użytkownikiem. Pozwala to na symulowanie działania sklepu na podstawie projektu. Polecam wybierać firmy, które są w stanie przedstawić działanie przyszłego sklepu na mockupach. Dzięki temu można szybko wyłapać trudności w obsłudze nawigacji, problemy z intuicyjnym działaniem sklepu czy inne błędy obniżające ogólną użyteczność sklepu internetowego. Wprowadzanie poprawek na etapie projektu jest o wiele tańsze i wydajniejsze niż wykonywanie zmian na uruchomionym systemie.
No i oczywiście – projekt graficzny musi mieć to COŚ!
Na koniec chciałam zwrócić uwagę na bliżej nieokreślony aspekt projektu – TO COŚ! Trudno to opisać, zdefiniować, ale jeśli widząc projekt czujesz, że ma on TO COŚ – to jest super!