Obrazek

Zagadka 23: Jak rozruszać swój e-biznes czyli poranna rozgrzewka biznesowa. Część 2: Zaangażowanie na Facebooku.

Właśnie zaparzyła się aromatyczna kawa. Jej zapach powoli rozchodził się po pokoju, a kubek przyjemnie ogrzewał dłonie. Ania lubiła te chwile o poranku, kiedy mogła spokojnie napić się kawy i powoli rozpocząć pracę. O tej porze telefon milczał, skrzynka mailowa zdawała się jeszcze drzemać. Na około było cicho i można było zaczytać się w ciekawych i inspirujących artykułach, jakie znalazła w Internecie.

Dziś jej uwagę przykuły nagłówki mówiące o social mediach. Jest to temat niezwykle nośny, wszyscy o nim piszą i rozmawiają. Każdy musi być na Facebooku, każda firma musi mieć swój fanpage. A Facebook to dopiero początek… przecież można jeszcze stworzyć konta na Twitterze, Instagramie itd. Mimo tego, że Ania interesowała się tematem social mediów, sporo o nich czytała i z ciekawością podpatrywała działania swojej konkurencji – nie czuła się najpewniej próbując pozyskać nowych fanów czy zaangażować ich do jakichkolwiek działań.

Swoją przygodę z mediami społecznościowymi zaczęła od Facebooka ponieważ prywatnie spędzała na nim dużo czasu i wydawał się jej najbardziej przyjaznym portalem, na jakim mogła spróbować swoich sił. Stworzenie fanpage’a sklepu internetowego było bardzo proste – potem były już tylko schody. Fanpage permanentnie zdawał się być martwy. Każdy post ulatywał w przestrzeń, a Ania czekała na jakikolwiek odzew. Czekała i czekała…i nic. Im dłużej czekała tym więcej czasu zajmowało jej wymyślenie nowego posta. Potem poprawiała go jeszcze kilkukrotnie, żeby na końcu i tak go nie opublikować, bo po tych wszystkich zabiegach wydawał się jej mało interesujący. Nie miała już pomysłów co zrobić, by wreszcie ktoś zareagował na jej starania. Wiedziała za to, że na Facebooku drzemał duży potencjał, którego nie potrafi dobrze wykorzystać.

Wypiła ostatni łyk kawy. Po kilku chwilach dzień nabrał rozpędu. Lista zadań do wykonania szybko się zapełniła, a w głowie kotłowało się coraz to więcej myśli. Telefon rozdzwonił się, skrzynka mailowa zaczęła pękać w szwach od nieprzeczytanych wiadomości. Kolejny dzień w pracy można było uznać za rozpoczęty.

Podejmij ze mną wyzwanie e-biznesowe

Jeśli, podobnie jak Ania, borykasz się z problemem zaangażowania na Facebooku – zapraszam Cię do przeczytania wskazówek przygotowanych przez ekspertów z branży. Myślę, że po lekturze w Twojej głowie pojawią się nowe pomysły, a po ich wdrożeniu poczujesz, że był to kolejny, ważny, biznesowy krok w przód!

facebook - przygotowanie do e-biznesowej rozgrzewki

Część 2: Fanpage sklepu internetowego – 15 sposobów na zaangażowanie fanów.

To już 2 artykuł z cyklu “porannych rozgrzewek biznesowych”. Są one pisane z myślą o właścicielach sklepów internetowych, którzy chcą pracować nad rozwojem swojego e-biznesu, a nie tylko zajmować się realizowaniem bieżących zamówień. Artykuły zawierają wskazówki i zadania, które pomogą osiągnąć ten cel.
Zobacz 1 część cyklu – Persony.
W przypadku fanpage’a prowadzonego dla marki czy społeczności, podstawowym zadaniem jest zwiększenie zaangażowania, które przerodzi się w zbudowanie lojalnej społeczności i zwiększenie świadomości marki. W przypadku działań dla sklepu internetowego trzeba pójść krok dalej i pamiętać o tym, że podstawowym celem obecności na Facebooku jest po prostu sprzedaż.

Anna Ledwoń, Creative Director, Click Community

#1 Poznaj swoich odbiorców

Jeśli udało Ci się “wejść w buty” swoich klientów, czytelników, fanów (wykonałeś/aś zadania z 1 części cyklu Porannej rozgrzewki biznesowej) – to masz już większe pojęcie o tym jakie treści mogą ich zainteresować oraz co może im się spodobać. W mediach społecznościowych kluczem do sukcesu są właśnie ludzie – jeśli dobrze ich znasz, przyjrzałeś się im, spojrzałeś z ich perspektywy na świat – masz duże szanse na to, że usłyszą Twój głos, będą na niego odpowiadać i stworzą zaangażowaną społeczność Twojej marki.

Jeśli jeszcze nie próbowałeś/aś wejść w buty swoich klientów – spróbuj! Tu przeczytasz o tym po co i jak stworzyć Persony.

Zaangażowanie można uzyskać oferując treści interesujące dla naszych odbiorców – niekoniecznie to zawsze są materiały, które marka chce przekazać. Dodatkowo zawsze warto zadawać pytania czy dawać przestrzeń do dyskusji. Zaangażowanie nie generuje się, jeśli to marka po prostu informuje fanów o czymś. Właściciele sklepu powinni porozmawiać ze swoimi klientami co dla nich byłoby ciekawe, żeby chcieli obserwować i o tym rozmawiać. Może edukacja dookoła produktów? Może ciekawostki? Doświadczenie z użytkowania? Testy konsumenckie? Najważniejsze jest podejście klientocentryczne, czyli takie, gdzie to klient jest dla nas ważny i patrzymy na swoją firmę z jego perspektywy.​

Monika Czaplicka, czaplicka.eu
Przede wszystkim należy zacząć od uniwersalnej zasady skoncentrowania się na perspektywie naszego odbiorcy. Po pierwsze zadajmy sobie pytanie: “Po co odbiorca przychodzi na stronę internetową naszego sklepu internetowego?”
Odpowiedź brzmi: Ponieważ jest mniej lub bardziej zainteresowany zakupem produktów, które znajdują się w ofercie.
A po co miałby chcieć być fanem naszego fanpage’a na Facebooku?
Powodów może być kilka:

  • chce być na bieżąco z nowymi produktami
  • chce być na bieżąco z nowymi promocjami i ofertami specjalnymi,
  • interesują go informacje i aktualności z branży,
  • interesują go korzyści z używania oferowanych produktów i potencjalne sposoby ich wykorzystania,
  • fanpage oferuje praktyczne porady i ciekawostki,
  • fanpage publikuje czasem coś zabawnego, kontrowersyjnego, intrygującego, coś, czym warto się podzielić z innymi.
  • Teraz pozostaje ułożyć plan publikacji nowych postów na fanpage z uwzględnieniem powyższych motywacji odbiorców. Warto mieszać tematy i zachować ich rozsądne proporcje, aby zwiększać szansę na to, że “każdy znajdzie coś dla siebie”.

    Michał Andrzejewski, marketingowa-moc.pl
Sklep internetowy sklepowi internetowemu nierówny. Przede wszystkim należy zacząć od tego, jakie cele stoją za wywołaniem zaangażowania na Facebooku. Czyli na czym nam zależy: czy na budowaniu świadomości istnienia marki (przez polubienia, udostępnienia), czy może jednak na przekierowaniu ruchu z fanpage’a na stronę. Nie mniej ważne, co powinno zostać przeprowadzone na samym początku, to poznanie swojej grupy docelowej. Ale nie tylko z uwagi na demografię i wiek, ale także z uwagi na zainteresowania i zachowania (np. polubione strony).

W tym zakresie bardzo dobrze sprawdza się narzędzie Audience Insights (moduł ,,statystyki grupy odbiorców” w Menedżerze Reklam). Co ciekawe, pozwala ono także sprawdzić, jaką formą zaangażowania charakteryzują się nasi potencjalni odbiorcy: jak często komentują, dzielą się wpisami czy też jak często klikają w reklamy na Facebooku. Ten element idealnie może przydać się do porównywania założeń celów do ich faktycznej realizacji.

Generalnie, nie ma takiego czegoś, jak uniwersalne rozwiązania w zakresie zaangażowania na Facebooku dla właścicieli e-sklepów. Oczywiście należy mówić o tym, że istotne są takie kwestie, jak: godziny publikacji wpisów, cykle tematyczne postów czy też ich różnorodność (zdjęcia, galerie, wideo, wpisy z linkiem zewnętrznym), a także posiadanie budżetu na działania płatne (reklama). Ogólnie spisany plan – strategię. Jednakże zanim się do tego dojdzie, należy skrupulatnie poznać, z kim chcemy budować te dwustronne relacje.

Marcin Niewęgłowski, Socjomania

#2 Dbaj o wizerunek

Każda marka go ma, nie każda wie jak pokazać go na swoim profilu. A to błąd. Daj pokochać się swoim fanom! Od oprawy graficznej (dobre cover photo i avatar, uzupełnienie informacji o stronie, spójna grafika do postów) po treści (angażujące, ciekawe, pozycjonujące Twoją markę). Nie bój się mówić o swoich mocnych stronach i osiągnięciach, podkreślaj swoje zalety, ale nie bój się wad i krytyki. (Patrz: obsługa klienta). Obecność w mediach społecznościowych to najlepszy sposób na zbudowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku firmy.

Anna Ledwoń, Creative Director, Click Community

#3 Co już się sprawdziło? – inspiruj się najlepszymi

Obserwuj swoją konkurencję oraz znajdź benchmarki w swojej branży (czyli tych, którzy budują zaangażowane społeczności skupione wokół ich marek). Zwróć szczególną uwagę na to, jakie treści publikują, oraz które z nich skutkują największym zaangażowaniem. Ucz się od tych, którzy już znaleźli najlepszy sposób na dotarcie do grupy odbiorców podobnej do Twojej.

Warto korzystać również z raportów udostępnianych przez firmę Sotrender. Prezentują one istotne dane w odniesieniu do poszczegóknych branż, zawsze można się zainspirować i dowiedzieć kto najlepiej sobie radzi na Facebooku.

#4 Bądź na bieżąco

Facebook ciągle się zmienia. Wymaga on od nas ciągłej adaptacji do swoich reguł. Ostatnie zmiany w zakresie wideo są tego dobrym przykładem. Ale reguły nie ustanawia tylko Facebook, ale również jego użytkownicy. Dla przykładu: 50% użytkowników korzysta z Facebooka z uwagi na komunikator Messenger. Jeszcze większy odsetek (aż 75%) korzysta z grup tematycznych (facebookowy odpowiednik for internetowych).

Marcin Niewęgłowski, Socjomania

#5 Pokaż Fanom co sprzedajesz!

Fani nie mogą domyślać się, co sprzedaje Twoja firma. Ważne aby pokazywać swoje produkty i przede wszystkim swoje produkty! Śmieszne obrazki z Internetu albo zdjęcia z Pinteresta co prawda zbiorą dużo lajków, być może wpłyną na przyrost zaangażowania, ale nie wpłyną na przywiązanie do brandu i sprzedaż. Pokaż nowości ze swojego sklepu, sesje zdjęciowe, aktualne promocje i swoją firmę od kuchni. W atrakcyjny i dopracowany sposób, wykorzystując różne typy postów: graficzne, albumy, video, linki z grafiką czy kolaże. Nie zapominaj o spójnym brandingu, jeżeli posiadasz księgę znaku stosuj się do niej! Dbaj o kolory, zawsze dodawaj swoje logo i nie stosuj więcej niż jednej, góra dwóch czcionek. Dasz się zapamiętać, zbudujesz skojarzenia z marką i wzbudzisz zainteresowanie swoich odbiorców. Nie zapominaj o zachęcie do dyskusji, stosuj wezwania do działania.

Anna Ledwoń, Creative Director, Click Community

posty produktowe na facebooku
Pokazuj produkty w kontekście – nie wrzucaj samych packshotów, ale zdjęcia, które pokazują produkty w ciekawy sposób, np. w taki jak powinny być używane. Nie zawsze muszą to być profesjonalne sesje zdjęciowe. Przy niskim budżecie do przygotowania i obróbki zdjęć możesz wykorzystać darmowe programy, które są bardzo proste w użyciu. Pamiętaj też, żeby nie odbiegać za bardzo z treścią od profilu działalności, np. jeśli publikujesz cytaty, wykorzystaj takie, które można odnieść do profilu sklepu.

Paulina Kamińska, Freelancer. www.paulinakaminska.pl

przykład zastosowania produktu w poście na facebooku

#6 Pisz krótko i treściwie

Krótkie posty (do 80 znaków) cieszą się większym zaangażowaniem niż dłuższe wiadomości. Użytkownicy codziennie zalewani są ogromną ilością informacji – im zwięźlej sformułujesz komunikat, tym większa szansa, że uda im się go przeczytać.

#7 Testuj

Warto przetestować np. różne rodzaje linków, jakie zamieszczasz w postach. Ich postać może przełożyć się na większe lub mniejsze zaangażowanie. Są różne teorie na temat tego, które rozwiązanie jest lepsze – skracanie linków czy używanie pełnego adresu URL.

Skracanie linków niekoniecznie wychodzi na dobre. Biorąc pod uwagę fakt, że użytkownicy lubią wiedzieć, gdzie się ich kieruje. Warto przemyśleć użycie pełnego adresu URL niż zastępować je skróconymi linkami (np. korzystając z bittly, tiny URL itp.). Taki pełny adres często przekłada się na większe zaangażowanie w social media. Nie zawsze jednak dodawanie pełnego adresu URL się sprawdza. Przykładowo linki do konkretnych produktów w sklepie internetowym mogą być zbyt długie, a ich struktura może nie być na tyle przyjazna dla użytkownika, żeby warto było ją eksponować. Spróbuj przetestować, które z tych rozwiązań najlepiej sprawdza się w przypadku Twojego fanpage’a.

#8 Publikuj rano, w czwartki i piątki

Wiele źródeł podaje, że fani bardziej angażują się, jeżeli dotrzemy do nich z naszymi postami w godzinach porannych. Może to wynikać z tego, że wiele osób zaczyna dzień od kawy i prasówki (do której zalicza kanały społecznościowe). Może to być również spowodowane faktem, że rano jest mniej opublikowanych postów i tym samym większe prawdopodobieństwo, że nasz nie zniknie w gąszczu pozostałych.

Sotrender z kolei wskazuje w swoich analizach, że wielu użytkowników jest aktywnych około godziny 16.00/17.00 czyli zaraz po pracy, kiedy mają okazję przeglądać Facebooka np. podróżując komunikacją miejską. Ponadto, najlepiej publikować posty w czwartki i piątki, bo wtedy właśnie rośnie zaangażowanie fanów. Możliwe, że wraz ze zbliżającym się weekendem są oni bardziej skłonni zaglądać na Facebooka.

Trzeba jednak pamiętać, że każda społeczność jest unikalna więc warto w pierwszej kolejności sugerować się tymi danymi, które dotyczą bezpośrednio Twojego fanpage’a. Należy też uwzględnić, że tendencje jakie można zaobserwować nie są stałe – zmieniają się w czasie i trzeba mieć rękę na pulsie. To co sprawdzało się dotychczas niekoniecznie sprawdzi się w przyszłości. Facebook udostępnia możliwość podejrzenia kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni na tym portalu. Skorzystaj z tego! Na podstawie tych danych określ kiedy warto publikować swoje treści.

#9 Dbaj o oprawę graficzną

Obraz mówi więcej niż 1000 słów – wszyscy powtarzają to jak mantrę. Warto dodawać zdjęcia, grafiki, kolaże, rysunki do publikowanych treści. Przykuwają one uwagę, dobrze oddają to, co chcemy przekazać czytelnikom, są szybko “pochłaniane” przez fanów i ich użycie niejednokrotnie przekłada się na większe zaangażowanie związane z publikowanym postem.

#10 Zachęcaj do aktywności

Możesz zadawać pytania, które są jasnym komunikatem dla fanów, że czekasz na ich reakcję. Największą skuteczność mają pytania, na które można krótko i szybko odpowiedzieć (wg HubSpot). Trzeba oczywiście wiedzieć o  co pytać. Musisz uważać, aby pytanie nie okazało się zupełnie niedopasowane do branży w której działasz, czy marki, którą reprezentujesz. Pytania “co robicie w weekend?” nie zawsze są dobrym sposobem na uzyskanie zaangażowania. Możesz również bezpośrednio w treści posta poprosić o jego polubienie czy udostępnienie. Ważne, by robić to z rozwagą, nie za często i niezbyt natarczywie, aby nie zostać w oczach fanów spamerem.

Jeśli zaś chodzi o samą “konstrukcję” wpisów na fanpage to warto stosować tu podstawowe zasady psychologii społecznej:

  • kończenie wpisu pytaniem otwartym do odbiorców np. “Jakiego produktu brakuje Wam w naszym sklepie internetowym?”
  • docenianie aktywności fanów np. odpisywanie na każdy komentarz lub nagradzanie najaktywniejszych fanów specjalnymi rabatami lub gadżetami firmowymi
  • prezentowanie tematów, które automatycznie pobudzają emocje odbiorców np. poprzez kontrowersje, szok, wzruszenie, empatię
  • publikację materiałów wirusowych, takich, które już odniosły sukces w internecie i wiadomo, że będą “chwytliwe”

Powyższe techniki powinny być jednak stosowane rozsądnie, a podstawowym kryterium wyboru do publikacji powinna być cały czas pozytywna odpowiedź na pytanie:
“Czy ten materiał będzie ciekawy/przydatny/interesujący/zabawny dla naszych fanów?”

Michał Andrzejewski, marketingowa-moc.pl

#11 Dodawaj emotikony

Emotikony mogą mieć duży wpływ na zaangażowanie Twoich fanów. Posty z ich wykorzystaniem uzyskują więcej komentarzy i udostępnień. Tu znajdziesz bogate źródło emotikonek do postów.
Emotikony są nieodłącznym elementem budowania relacji w Internecie. Posługują się nimi wszyscy – niektórzy nawet w nadmiarze. Naukowcy potwierdzili, że kiedy widzimy konkretną “buźkę”, aktywowane są dokładnie te same części mózgu, gdy patrzymy na prawdziwą ludzką twarz. Stosowanie emotikon wpływa więc na zaangażowanie i odbiór treści. Jest to też sposób na wyróżnienie wiadomości z potoku innych informacji na Facebooku. Z perspektywy marki przede wszystkim trzeba wiedzieć, co oznaczają poszczególne emotikony, żeby stosować je prawidłowo i nie zaliczyć wpadki.

Paulina Kamińska, Freelancer. www.paulinakaminska.pl

#12 Postaw na obsługę klienta

Dlaczego obsługa Klienta jest niezwykle ważna na Facebooku? Bo 1 niezadowolony klient w social media może wywołać lawinę negatywnych komentarzy! A większość osób znajdujących Twój fanpage szuka go po to, by dać upust swojej frustracji lub prosić o pomoc czy też zgłosić reklamację. W takich sytuacjach należy pamiętać o tym, że Klient jest najważniejszy. Nie warto lekceważyć pytań i opinii, warto natomiast wchodzić w interakcję i być zawsze do dyspozycji swoich fanów. Odpowiadaj na wiadomości prywatne, dyskutuj, moderuj swoją społeczność i angażuj wartościowym Klientem. Facebook to świetne miejsce do bezpośredniego kontaktu z Klientami. Wykorzystaj to! Wyciągaj wnioski z sugestii i uwag. Nie lekceważ i nie okłamuj swoich fanów – to zawsze obróci się przeciwko Tobie.

Warto wspomagać się narzędziami do monitorowania sieci , do wyboru masz kilka: Monitori, Sentione, Brand24 czy Newspoint – każde z tych narzędzi możesz przetestować za darmo podczas okresu próbnego.

Anna Ledwoń, Creative Director, Click Community

monitoring i analiza na facebooku
Wyróżnikiem fanpage’a e-sklepu może być np. mocne postawienie na obsługę klienta. W innym przypadku – skupienie się na upowszechnianiu pewnych wartości, które są wspólne dla grup odbiorców stanowiących tzw. target. Świetnym tego przykładem jest fanpage sklepu internetowego Surge Polonia (https://www.facebook.com/surgepolonia). Trzeba po prostu znaleźć pomysł na siebie nie zapominając, że w tym wszystkim chodzi o dostarczenie określonej wartości dodanej.

Marcin Niewęgłowski, Socjomania

#13 Wykorzystaj to, co mówią o Tobie inni

Wykorzystaj user generated content. Warto monitorować wzmianki o sklepie nie tylko po to, żeby wyłapywać ewentualne kryzysy, ale też po to, żeby znaleźć treści, które w sposób naturalny tworzą klienci, np. chwaląc się zakupionymi produktami na swoich profilach. Po pierwsze, pozwoli Ci to dołączyć do dyskusji. Po drugie, będzie to dla Ciebie źródło inspiracji do tworzenia nowych treści. Pamiętaj, że jeśli chciałbyś wykorzystać zdjęcia zrobione przez Twoich fanów musisz ich zapytać o zgodę. Żeby zdobyć dobry content stworzony przez klientów możesz też przygotować konkurs, gdzie zadaniem będzie, np. wykonanie zdjęć z konkretnym produktem w ciekawej aranżacji.

Paulina Kamińska, Freelancer. www.paulinakaminska.pl

#14 Pokaż kulisy pracy w Twojej firmie!

Dobrym pomysłem na zwiększenie zaangażowania fanów jest publikowanie zdjęć, na których można podpatrzeć działalność sklepu zza kulis. Zaprezentuj osoby, które pracują w firmie lub proces pakowania paczek. W taki sposób pokażesz “ludzką twarz” swojego biznesu i wzbudzisz sympatię fanów. Inspirujące przykłady możesz podpatrzeć na fanpage’ach małych sklepów i manufaktur, np. Ministerstwo Dobrego Mydła.

Paulina Kamińska, Freelancer. www.paulinakaminska.pl
post z życia firmy

#15 Prowadź kampanię reklamową

Facebook już od dawna nie jest darmowym narzędziem. Nowe algorytmy Facebooka (Edgerank) sprawiają, że Twoje posty docierają do bardzo małej liczby osób, dlatego ich promocja jest niezbędna. To ważniejsze, niż sama promocja profilu. Nie chcesz przecież mieć po prostu fanów, chcesz mieć fanów, którzy widzą Twoje posty i wchodzą w nimi interakcje, a następnie stają się Twoimi Klientami.

Anna Ledwoń, Creative Director, Click Community

Podsumowując

Zapisz wszystko, co teraz przychodzi Ci do głowy. To nowe inspiracje i pomysły na Twój fanpage! Postaraj się je wdrożyć i pochwal się jak Ci poszło! Zapisz się na newsletter, aby nie przegapić kolejnego artykułu z serii porannych rozgrzewek biznesowych!

Jeśli masz jakiś problem, zagadkę związaną z e-biznesem, kliknij w baner poniżej i opisz mi swój problem! Na łamach bloga postaram się odpowiedzieć na najciekawsze pytania.

masz dla mnie zagadkę?

    • Aleksandra Błaszczak says:

      Zdecydowanie uważam, że wszystkie punkty tak samo odnoszą się do produktów jak i usług. Czy możesz podać przykład tego punktu, który wg Ciebie nie pasuje i dlaczego? Może uda mi się podpowiedzieć, jak to funkcjonuje w kontekście usług.

Odpowiedz na „Focus WarszawaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *